Пловдивчанка стана звезда на „Форбс“, Ина Гавазова е един от първите влогъри в България

Пловдивска звезда влезе на страниците на престижното списание “Форбс”. Позната на публиката като един от първите влогъри в страната, Ивилина Гавазова днес все още създава видеа – студиото ù за анимирани експлейнъри помага на бизнеси, а онлайн уроците ù обучават начинаещи аниматори, предаде Plovdivdaily.
През 2017 г. тя говори по Skype с дизайнера, с когото прави анимации на свободна практика за сайтове като Freelancer, Upwork и Fiverr от приблизително година. Двамата с Мигел Делсол се чуват почти всеки ден и макар никога да не са се виждали на живо, защото той е базиран в Канада, работят добре заедно. Всъщност понякога дори си четат мислите. Взели решението да създадат нещо свое, на този ден те обсъждат брандинга на компанията за анимации, която ще основат. „Трябваше да помислим какво да е логото ни, какво да значи, как да пасва на идеята на фирмата – казва Гавазова. – Бяхме малки и неориентирани, обаче много амбициозни.“, разказва тя пред “Форбс”.
Гавазова иска да изгради визията на бранда около образа на пчелата, която според нея символизира организираност, трудолюбивост и „усещане за правене на нещо заедно“. Дизайнерът, който чува тази идея за първи път, на свой ред ѝ разказва, че вечерта преди разговора им е сънувал илюстрацията на пчела, разлепена по билбордове в Ню Йорк. Решава да я нарисува.
Днес неговото лого е неизменна част от брандинга на Kashu – творческото студио за 2D анимация на Гавазова (29), с което тя специализира в изработката на експлейнър видеа за бизнеси, които искат да обяснят сложни концепции по разбираем начин. В портфолиото си компанията има над 1300 видеа, някои от които за клиенти като Yale, Nissan и KFC. Отделно от фирмата Гавазова създава съдържание, води курсове за анимация, развива платформа за психично здраве и чете квантова физика. Тя е и участник в клас 2024 на “30 под 30”.
Професионалният път на Гавазова започва на шега през 2010 г. в YouTube. Тогава тя снима „смешни видеа“ с най-добрата си приятелка, които качва в платформата. Неочаквано за нея те бързо добиват популярност, което пали интереса ѝ. „Тогава я нямаше думата влогър, нито ютубър, не съществуваше такова нещо – казва тя. – Аз скрих доста видеа, защото тогава си правех каквото си искам – използвах песни, чиито авторски права нямах…“ И все пак второто най-старо видео в канала ѝ, качено преди 12 години, днес има 141 хил. гледания.
Когато става на 16 години, тя решава, че иска да се изнесе от вкъщи. За да се издържа, си намира работа като монтажист в студио за видеозаснемане на сватби в родния си град Пловдив. През 2014 г. ѝ доскучава и започва да се учи да анимира, докато гледа уроци в YouTube и „човърка“ After Effects. „Просто отварях програмата и натисках всяко копче, за да видя какво прави“, казва тя. След това се регистрира в няколко платформи за фрийлансъри и започва да предлага услугите си. „Между другото, аз не мога да рисувам – казва Гавазова. – Като малка съм се пробвала, но не бих казала, че съм някакъв уникален художник. Анимацията е това, което ме запали – да размърдаш нещо вече нарисувано.“
В продължение на три години Гавазова работи по над 12 часа на ден. Скоро осъзнава, че не може да се справя с количеството работа сама, и през 2016 г. започва да работи с Делсол на проектна база. Следващата година двамата са вече затрупани с поръчки, които Гавазова чувства, че изпълнява „на конвейер“. Мотивирана от идеята да стане по-независима от платформите, регистрира „КАШУ.КО“ през юни 2017 г., пише “Форбс”.
До идването на пандемията Гавазова работи с фрийлансъри, а през 2020 г. наема първия си служител на пълно работно време, както и първото офисно пространство. Днес за Kashu работят четирима души на трудов договор.
Гавазова обяснява, че обикновено процесите в студиото започват от копирайтъра, който пише сценария на съответния проект. След одобрение от клиента се минава на етап дизайн на скици, а накрая следва илюстриране на т.нар. сториборд, анимация и озвучаване. „Всичко, което анимираме, рисуваме на ръка – казва Гавазова. – Не използваме темплейти, плъгини и т.н., което е много важно да се разбере. Имали сме случаи, когато клиентите искат да видят още два-три варианта на рисунките, което просто няма как да стане.“, разказва Гавазова пред “Форбс”.
Клиентите са основно от технологичната, софтуерната и медицинската индустрия, най-вече от държави като САЩ и Канада.
„Основно се целим да работим с бизнеси, а не с агенции.
Това са основатели, които вече са съзрели нуждата да имат видео, а нашата стойност е, че за една минута разказваме цялостния им бизнес модел и го симплифицираме, което се случва трудно с текст.“ Идването на по-големи клиенти е придружено от радост по случай растежа на компанията. За 2024 г. фирмата генерира оборот от 385 хил. лв.
Един работен ден на основателката по принцип продължава около 12 часа. „Понякога работя и уикенда, но се случва и да не издържам – казва тя. – Има един момент, в който усещам мозъка си като възпален, и ми трябва една 15-минутна дрямка, след която мога да продължавам.“
Ролята на Гавазова изисква да работи систематизирано, за да улесни креативния процес. „Има го разбирането, че можеш да кажеш на някого: „Нарисувай ми лампа и бъди креативен“, което за мен е несериозно – казва тя. – Аз трябва да съм описала цялата информация за проекта и чак когато имаме много ясни рамки, можем да сме креативни“.
Съответно Гавазова днес все по-рядко може да се съсредоточи за дълъг период от време и да анимира, което оставя креативната ѝ нужда незадоволена. „Анимацията изисква да внимаваш в движението на героя, в музиката, в озвучаването – казва тя. – Не можеш в същото време да слушаш подкаст например.“ Затова основателката работи и по свои проекти. Развива профила си в Instagram @inagavazova, където има 62 хил. последователи, и качва уроци за анимиране. Освен това поддържа YouTube канала на Kashu, преподава в Skillshare, Udemy и ARC Academy и участва като ментор в Mentor the Young. Междувременно ходи на уроци за MidJourney, платформа за генериране на изображения, базирана на изкуствен интелект, която иска да имплементира в компанията си.
Гавазова се интересува и от темата за психичното здраве – медитира, посещава дихателни практики, когнитивно-поведенческа терапия, EMDR терапия. Казва, че е закърмена с психологията, защото израства с учебниците на майка си, която днес е клиничен психолог. През 2020 г. двете заедно започват работа по „Анима“ – платформа, която предлага услуги като консултиране, терапия, пилатес и кундалини йога, както и приложение за медитация. Този проект за Гавазова днес заема по-заден план. „Трудно е да навлезеш в този пазар – казва тя. – Когато започвахме, нямахме аналог за приложението в България, а и хората не обръщаха особено внимание на психичното здраве. Сега повече хора ходят на терапия.“
Пред Forbes Гавазова споделя как не се чувства пълноценно, ако си почива или стои на едно място, а мързелът ѝ е чужд. Затова любимата ѝ част от работата е, когато екипът на Kashu се събере да обсъжда даден проект, след което започва да се чува звукът от колективното рисуване и щракане на мишки в офиса. „Звучи точно като жужене на кошер – всеки прави нещо, действа и това цялостно супер много ме мотивира“, казва основателката.
На дневен ред за нея е да развие маркетинг звеното на компанията. В момента фактът, че влиза в контакт с клиентите си на „един много късен етап“, не я удовлетворява. „Това, което ме мотивира в работата, е да виждам как сме допринесли за развитието на един бизнес, а с анимациите не мога напълно да задоволя това усещане.“ Затова в момента Kashu изгражда цялостна маркетинг стратегия за някои от по-малките си клиенти – подход, който Гавазова иска да прилага все по-често.