Омбудсманът се противопостави на поскъпването на цените на ВиК услугите

Омбудсманът Велислава Делчева изразява категоричното си несъгласие с предложението на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за поредно увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2026 г., което предвижда средно увеличение с над 2,62% за страната.
Според обществения защитник липсват достатъчно убедителни основания, които да демонстрират, че повишението на цените ще доведе до по-високо качество, надеждност и ефективност на услугите за гражданите.
В становище до председателя на КЕВР, Пламен Младеновски, което ще бъде представено и на следващото заседание на регулатора във вторник, Делчева подчертава, че предложеното увеличение се предлага на фона на изключително тежка година за хиляди потребители, преживели водни режими. Към 25 ноември 2025 г. 32 259 души са били засегнати от ограничения на водоподаването, според данни на МРРБ.
През 2025 г. повече от половината жалби до институцията в сектора са свързани с ниско качество на услугата – най-вече от областите Плевен, Варна, Перник, София област и Шумен: тежки водни режими, некачествена питейна вода, забавено отстраняване на аварии, слабо налягане и други проблеми.
Според доклада на КЕВР, най-големи увеличения се планират за ВиК Кърджали (13,19%), ВиК „Паничище“ – Сапарева баня (12,67%), ВиК „Стенето“ – Троян (12,03%), ВиК Благоевград (11,72%) и „Софийска вода“ (9,26%). Най-висока остава цената в Силистра – 6,42 лв./куб.м. Цените не са окончателни, тъй като към тях ще се добави и инфлацията за ноември 2025 г.
Омбудсманът подчертава, че ефективността на общественото обсъждане е затруднена, тъй като част от базовите данни, на които са базирани изчисленията – инвестиции, разходи за електроенергия, компенсации и показатели за ефективност – не са публично достъпни.
Като пример е посочено ВиК Хасково, за което в доклада е отчетено неизпълнение на три ключови показателя, без да са предоставени данните, на които се базират изчисленията. Това, според омбудсмана, не позволява на заинтересованите страни да формират информирано становище.
От доклада става ясно, че 9 ВиК оператора не са изпълнили инвестиционните си планове, а 32 – ключови показатели за ефективност. Въпреки това цените продължават да се увеличават.
Годишният доклад на КЕВР за 2024 г. показва, че общите загуби на вода остават над 60% за пета поредна година, въпреки направените над 532 млн. лв. инвестиции. Средното увеличение на цените за периода 2020–2026 г. достига 72,35%. „Логично възниква въпросът защо гражданите не виждат подобрение на услугата при растящи разходи“, посочва Делчева.
Позицията на омбудсмана е, че предвид подготвяния нов Закон за водоснабдяване и канализация и стартиращия нов регулаторен период, КЕВР трябва да извърши цялостен преглед на действащия механизъм за ценообразуване, който функционира от 2016 г.
Тя отбелязва, че макар част от препоръките на омбудсмана да са изпълнени – като включването на компенсациите за електроенергия в ценовите сметки – високите цени продължават да не водят до подобрение на услугата.
Делчева припомня и многобройните водни кризи през последните три години – в Сливен, Омуртаг, Шумен, Плевен, Брезник и различни населени места в Софийска област – които показват системни слабости в управлението на сектора.
„С тези данни не мога да направя обоснован извод, че ново увеличение от 1 януари 2026 г. ще доведе до по-добра услуга за гражданите“, категоричен е омбудсманът.



