„Как Иван Тотев влезе във властта като беден шофьор на мама, а излезе със стотици милиони“

Наскоро Тотев изпълзя от дупката, в която го изпрати Бойко Борисов, и пак започна да се прави на важна клечка. Изказва се умно в социалните мрежи по важните градски въпроси, а чрез прокситата си в Общинския съвет удря под кръста кмета Костадин Димитров.
Преди 18 години Тотев влезе в политиката като редови панелкаджия, водач на МПС втора ръка. Излезе с имоти за стотици милиони, хотели в Гърция, “Рейндж Ровър” от магазина и явен съдружник в заприличалия на октопод семеен бизнес. Някогашното момче за всичко във фамилните фирми на мама Роза днес е ненаситна бизнес акула, готова да се захапе и с най-големите играчи под тепетата.
Тотев се сеща, че щеше да е пълен анонимник и аутсайдер, ако не бе кариерата му в политиката. И много внимава да не изпадне от играта. И понеже знае, че най-лесно се улучват големите цели, първо взе на мушката Здравко Димитров, а сега на прицел е Костадин Димитров.
Когато Тотев започна да се изживява като визионер и градостроител, за Пловдив никак не е на добро.
Още като градоначалник Тотев заложи няколко вълчи капана пред развитието на Пловдив. Припомняме ги, за да не се случи така, че някой ден гражданите да забравят и да реанимират политическия мъртвец.
1. Проваленият Транспортен проект
По времето на Иван Тотев Пловдив усвои 44 млн. от Европа а модернизирането на обществения транспорт. Според плановете в града трябваше да има център за управление на трафика с умни светофари и зелена вълна, в автобусите трябваше да плащаме електронно, а табелите по спирките да ни дават информация в колко точно ще дойде следващият рейс.
И децата знаят, че нищо от това и до момента не се е случило, а Пловдив има най-лошия градски транспорт сред големите български общини и ужасен трафик. Парите са усвоени, комисионните – също, а насреща – нищо. За провала на проекта и съмненията за корупция и до днес наказани няма. Между другото се оказа, че Тотев не е разписвал нито един важен документ. Правили го Златин Велев /тогава зам.-кмет по транспорта, сега общински съветник от ГЕРБ и Борислав Кръстев – ръководител на Транспортния проект, а днес начело на злополучния Южен обходен колектор/.
2 Бомбата със закъснител с Южния обходен колектор
Южният обходен колектор е един от най-сложните и амбициозни проекти, реализирани в Пловдив през последните десетилетия. Сложното съоръжение трябва да отведе дъждовните и мръсни води от “Западен”, част от “Централен” и целия “Южен” до Пречиствателната станция на Ягодовско шосе.
По време на разписването на проекта Тотев е кмет, а Спартак Николов – шеф на ВиК, дружеството бенефициент на над 100 млн. европейски средства.
Двамата са приятели и бизнес партньори в строителството и комисионните от обществени поръчки. Докато пътуват на екзотични дестинации и лежат по гръцките плажове обаче, явно са си говорили за всичко друго, но не и за Пловдив и важния за града и хората проект.
В резултат бе пропусната огромна възможност Южният обходен колектор да мине в бъдещото разширение на бул. “Александър Стамболийски”, заложено в Общия устройствен план на Пловдив/. Вместо строителите да работят в новото трасе, без да пречат на трафика, а Общината да получи почти без пари модерен път, който да играе ролята на Южна тангента като част от Вътрешния транспортен ринг, хората в “Кючук Париж” цяла петилетка газят в прах и кал, а трафикът в района е пълен кошмар. На всичко отгоре след всички мъки гражданите отново ще висят в задръстването по тесния и неудобен път.
3. Драмата с Бетонния мост и пробива под Централна гара
Иван Тотев бе погребал Бетонния мост.
Може би защото е искал да отвори хубава гледка за имотите в Тютюневия град северно от моста.
Тотев и екипът му не си мръднаха пръста, за да спасят съоръжението и да подготвят връзките с пробива под Централна гара, когато финансираните със стотици милиони от Европа ремонти в района на жп линиите са се планирали. Противно на волята на Тотев наследникът му Здравко Димитров спаси Бетонния мост, а Костадин Димитров организира строителството.
И до днес обаче никой не може да оправи кашата, забъркана от Иван Тотев около пътните връзки с пробива под гарата.
4. Пробивът до Водната палата
Според градоустройствените правила всяко кръстовище, на което преминават над 6500 автомобила на час, трябва да е на две нива. Именно такава е ситуацията до Водната палата.
Иван Тотев обаче сметна, че ще реши въпроса с малко кръгово, а след това саботира проекта за пробива, разработен от екип на Здравко Димитров. За целта вдигна на крак 200 души и доведе Бойко Борисов на протеста. Лидерът на ГЕРБ настоя строителството на спре, а парите да се пренасочат в бездънната яма със стадионите на Ботев и Локомотив.
Важното съоръжение щеше да разтовари трафика на Панаирния мост, а от центъра на Пловдив до източната дъга на Околовръстното щеше да се стига за 5 минути, без трафика да се пресича с други важни пътни артерии чак до кръговото на Скобелева майка.
Не се случи, защото Иван Тотев така реши.
5. Презастрояване до дупка в Пловдив
Само в последните 2 години на втория си мандат Иван Тотев издаде строителни разрешителни за над 3 милиона РЗП, включително 120 000 кв. м на себе си за нов комплекс на мястото на бившата пивоварна “Каменица.
През двата си мандата Тотев не направи нищо срещу хаотичното презастрояване на Пловдив и сам стана част от него с инвестиции в десетки имоти.
Днес обаче Тотев опитва да се нареди в редиците на добрите в битката срещу презастрояването като оспорва всички опити на кмета Димитров да сложи ред и да насочи сериозни инвестиции в изграждането на пътна и социална инфраструктура в новите квартали.
Какво лицемерие!
Което ме кара да мисля, че Иван Тотев наистина подготвя завръщането си в политиката и не е изключено да успее. Защото освен лицемерие, в огромна доза притежава всички качества за успешен български политик – алчен, комбинативен и гьонсурат, готов да минава през трупове, за да постигне целта си.
To be continued…