Обсъждат спешни мерки за Околовръстното след трагедията с три жертви, вариантите са три

Пловдив - катастрофа - загинали

Спешни промени в организацията на движението по Околовръстния път на Пловдив се обсъждат след тежката катастрофа с три жертви. По време на нощни инспекции, институции и експерти разглеждат два основни варианта – или цялостно премахване на предпазните огради, или налагане на значително по-ниска скорост, докато се вземат окончателни мерки за безопасност, съобщава вестник „Марица“.

Проверките се извършват втори пореден ден в тъмните часове, за да не се създават допълнителни затруднения за движението. Обхванат е участъкът между кръговите кръстовища за Пазарджик и Асеновград по път II-86. В комисията участват експерти от Европейския център за транспортни политики, представители на АПИ, Областното пътно управление – Пловдив и Пътна полиция.

Според инж. Петър Попов, ръководител на Областното пътно управление, се прави цялостен анализ на инфраструктурата – настилка, маркировка, отводняване, както и състоянието и ефективността на монтираните мантинели.

Именно предпазните огради се оказват ключов фокус в обследването. Те са поставени през 2021 г. с цел предотвратяване на нерегламентирани включвания от крайпътни обекти и за превантивна безопасност. Данните обаче показват тревожен резултат – след поставянето им броят на загиналите по трасето е нараснал около два пъти.

Причината е свързана със самия профил на пътя. Първоначално той е бил третокласен – част от т.нар. „Родопска яка“. След разрастването на Пловдив е преквалифициран във второкласен, но остава тясно съоръжение с интензивен трафик от 20 000 – 25 000 превозни средства на денонощие. Ограничените платна и мантинелите от двете страни практически не оставят място за реакция при авария. По цялото протежение има едва около осем отбивки, което означава, че при повреда автомобилите често спират директно върху платното и стават силно рискови препятствия.

За краткосрочно повишаване на безопасността се разглеждат следните опции:

  • Пълно демонтиране на мантинелите и намаляване на скоростта до 50 км/ч;

  • Изграждане на временни зони за аварийно спиране;

  • Разширяване на пътя с нов проект, който се очаква да бъде одобрен през първата половина на 2026 г., а строителните дейности да стартират към края на същата година.

Окончателният доклад от текущото обследване ще бъде огласен на пресконференция, където ще бъдат представени заключенията и препоръките на експертите за подобряване на безопасността по пътя.