„Марица“: Александър Държиков влиза с летящ старт в управлението, след като „Браво, Пловдив“ провали всичко

Завърналият се като зам.-кмет по транспорта Александър Държиков влиза в управлението на Община Пловдив с летящ старт. Твърдото му намерение от първия ден е да се захване с решаването на основните проблеми в трафика и транспорта. С годините те нараснаха като лавина и от началото на последния мандат не са мръднали и на йота с изключение на факта, че градските автобуси вървят по-редовно, след като кметът Костадин Димитров прекрати дългосрочните договори с превозвачите, които не изпълняваха маршрутните разписания.
Тежкият и ключов ресор беше поверен със заповед на кмета на партньорската група в Общинския съвет – „Браво, Пловдив”, която не успя да реши или поне да придвижи напред нито една от задачите. На възлови места, които изискват експертиза и професионализъм,
бяха назначени хора без необходимата квалификация и опит – пропуск, който, за съжаление, често се допуска в политическите среди и който по правило изиграва лоша шега на управлението. Савина Петкова, поела ресора от квотата на „бравистите“, беше на „ти” със законите и документацията като юрист с университетска диплома и солиден стаж, но не притежаваше тъй необходимата вещина в транспорта. Доскорошните й колеги от сдружението сами са я свалиха от поста, като поискаха публично на сесията да си подаде оставка.
Смени я Ерол Садъков, чиито познания за транспорта и трафика се свеждаха само до това, че кара кола, за разлика от предшественичката си. Завършил спортна педагогика, Садъков нямаше нужните познания нито по организацията и безопасност на движението, нито за обслужването на градските линии, нито за електронната система, светофари, маркировка – теми, които вълнуват пловдивчани и по които всяка уважаваща себе си власт би трябвало да намира адекватно решение.
Друга отговорна длъжност – на директор на ОП „Организация и контрол на транспорта”, беше поверена пак по волята на „Браво, Пловдив” на красавицата Венета Райнова, която веднага се прочу с един пикантен детайл – работила е като хостеса в едно от заведенията в Пловдив. По настояване на същата формация от ОП „Паркиране и репатриране” беше освободен дългогодишен и опитен директор – Ненко Калакунов, който създаде синя зона и въведе електронната система за контрол заедно с фирма „Тикси”. Назначеният кадър Нъшан Деркалестаниан много скоро беше отстранен, защото е сгазил лука, и го смени пак техен човек – Иван Ганчев.
В резултат трафикът в града продължава да изправя на нокти шофьорите и пътниците, тъй като в пиковите часове стоим в задръствания. Превозвачите карат рейсовете на мускули и с временни договори, извадили от гаражите си всички налични коли, за да поемат допълнителните линии и да са в час с разписанията. Плащанията закъсняват, което в предишните години не се е случвало. Електронната система, за която веднъж са платени 20 млн. лева и втори път – 12 милиона, не е въведена, кондуктори и шофьори продължават да късат билети, въпреки посочените в договора срокове. Транспортната схема на Пловдив не е променяна с години, макар че израснаха нови квартали. Таблата по спирките дават неточна и непълна информация, обърквайки пътниците. Дори и автоматите за продажба на електронни билети, монтирани на спирките при първия опит за безкондукторното таксуване, не са махнати, нашарени и мръсни. Новосъздадената общинска фирма за електробуси „Екобус” за две години от регистрацията си отчита само загуби, издържайки се от местния бюджет. С временни договори се обслужва и голяма част от извънградските линии, защото за тях, както и за 29-те градски до този момент не са обявени обществени поръчки.
Александър Държиков е наясно с наследството, което поема. Няма нужда тепърва да изучава азбуката на транспорта, защото тези уроци ги знае от университетската банка и ги е затвърдил по време на работата в ДАИ, след това като зам.-кмет по транспорт, включително и като шеф на Общинския съвет. Иска да започне с подготовката на Генералния план за безопасност и организацията на движението, който включва обследването на трафика, градския транспорт, паркирането и предлага варианти за решение. Планът, разработен по времето на инж. Държиков, изтече преди две години.
Вероятно една от важните срещи, която ще се проведе след празниците, ще е с представителите на софийската фирма „Тикси”, успешно работила по електронната система в столицата и ударила на камък в Пловдив, макар че договорът беше подписан през юни 2023 г. с условието за въвеждане на безкондукторното таксуване в срок една година, тоест до 1 юли 2024 г. Обследването на пътникопотока в автобусите и на маршрутите на градския транспорт е една от спешните задачи, които подхваща новият зам.-кмет.
Източник: Вестник „Марица“