Пътни убийци: Над 3000 шофьори хванати в Пловдивско и нямат край! Вижте какво е прегрешението им

Общо 3082 шофьори в Пловдив и региона са били глобени за употреба на мобилен телефон по време на управление през 2024 г. Това съобщиха за „Марица“ от полицията в града под тепетата. Глобата за потенциалните убийци на пътя е 50 лв., като се отнемат и 8 контролни точки. В цялата страна пък са глобени общо 20 357 шофьори в рамките на година.
Полицията в Пловдив продължава да работи усилено по проблема и да санкционира всички нарушители с телефони, които създават предпоставки за сериозни катастрофи.
Говоренето по телефона без хендсфрий устройство е едно от основните нарушения, които допускат шофьорите и един от големите рискове, които пренебрегват.
Както „Марица“ вече писа, проучване на Института за пътна безопасност показа, че 78% от водачите на МПС използват мобилни устройства по време на шофиране, а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон. Изследването бе направено в периода 4-20 януари 2025 година, като обхвана 808 водачи на МПС в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.
Рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Тогава вниманието вече не е насочено към шофиране. Телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг, по-често пресича централната линия.
Изследването показа още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.
„Всичко това се отразява на водача, разсейвайки вниманието му от пътната обстановка и често води до различни пътнотранспортни произшествия. Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди“, посочиха от Института по пътна безопасност.