Кметът Костадин Димитров: В петък сме в София! Колкото може по-скоро старт на Околовръстното

7 Dni Plovdiv27.01.2025
Пловдив - стари отоплителни уреди - подмяна

Проблемът с грандиозните задръствания в Пловдив има едно решение и то се казва Околовръстен път. Зам.-областният управител Атанас Ташков и Мирослава Сукарева от общината ще проведат утре среща в АПИ, за да проверят докъде е стигнало изготвянето на проекта от АМ „Тракия“ до „Скобелева майка“ и с какво може община Пловдив да помогне.

„По отношение на транспорта община Пловдив си изпълни ясно ангажиментите. Ние заварихме „Дунав“, „Голямоконарско“, „Рогошко“, „Брезовско“ и „Кукленско“, Бетонен мост, „Александър Стамболийски“ и „Модър-Царевец“. Дотук имаме пуснат „Модър-Царевец“, Бетонен мост, „Дунав“. Пред нас има поет ангажимент за „Александър Стамболийски“ и не се спазва, затова алармираме. Сега се придвижваме по-бързо отколкото преди Коледа. Отговорът на всичко това е Околовръстния път на Пловдив. Утре имаме среща в АПИ. Колкото се може по-бързо трябва да стане“ – коментира Костадин Димитров.

Зони с ограничения за транспорт и отопление на дърва и въглища се подготвят в Пловдив. „За тази цел ще бъде разработена нова наредба и до 2028 – 2029 г. трябва да въведем зоните, като преценим къде ще бъдат определени зони с ниски емисии. Предстои да бъде сформирана комисия”,съобщи кметът Костадин Димитров.

Въвеждането на зоните ще струва приблизително 5 млн. лева според сметките от 2022 г., които ще се преизчисляват и със сигурност ще излязат по-високи. Средствата са необходими за електронни табла, видеонаблюдение, маркировка, сигнални знаци.

Мярката за намаляване на вредните емисии и особено на фини прахови частици /ФПЧ10/ е заложена в Програмата за подобряване на атмосферния въздух. Проектът е публикуван в сайта на Общината и до 21 февруари граждани могат да дават свои предложения. Програмата и Плана за действие включва 59 мерки , със срок за изпълнение до 2029 г. и ще влезе в сила, след като се гласува в Общинския съвет. Според изследването на екипа, подготвил документацията, основните замърсители на въздуха са битово отопление и трафик с преобладаващите стари автомобили.

„От началото на годината в Пловдив са измерени 14 превишения на допустимите норми на АИС „Каменица” и 15 в „Тракия”. Ние трябва да постигнем намаляване на фини прахови частици под средногодишната норма 35. За миналата година са регистрирани 35 превишения на ФПЧ в обхвата на „Каменица” и 40 дни в „Тракия”, без да се приспаднат дните със сахарския пясък. През 2010 г. превишенията бяха над 150. Освен ФПЧ 10 няма други показатели, които да са извън нормите. Подали сме проектните предложения и кандидатстваме за финансиране по зелените мерки за благоустрояване на за тъй наречените кални петна. Сред мерките са машинно метене и миене на улиците, неизползване на пясък през зимата, подмяна на твърдо гориво с екологични уреди, а също така контрол за строителните дейност, топлофикация”, обясни зам.-кметът Иван Стоянов.

Община Пловдив е внесла в МОСВ искане на граждани за ситуиране на още една измервателна станция, но от министерството са отговорили, че броят на АИС се определя според населението и в Пловдив съществуващите на „Каменица” и в „Тракия” са достатъчни.