Само в 7DniPlovdiv.bg

Реформаторите за затваряне на Стария град за коли

7 Dni Plovdiv25.10.20171min440
izbori-610x350

Пепа Деведжиева е общински съветник в Пловдив, зам.-председател на местния парламент, председател на групата съветници от Реформаторския блок. Те са коалиционни партньори на ГЕРБ, но реагираха заедно с опозицията срещу забавянето на инфраструктурните проекти, част от програмата, с която градът спечели номинацията за Европейска столица на културата 2019.

– Г-жо Деведжиева, Старият град е едно от знаковите пловдивски места, включено в програмата на ЕСК 2019. Сред нерешените проблеми там е въпросът с паркирането?
– Крайно време е Старият град да бъде затворен за коли, за да могат хората спокойно да се разхождат и да разглеждат забележителностите, а не да надничат измежду автомобилите, както е сега. За мен е фрапиращо, че хората непрекъснато критикуват институциите, че не правят достатъчно за опазване на културното наследство. Но никой не се замисля какво прави всеки от нас за същото това културно наследство. Не може да изискваме от общината, а да искаме да се придвижваме навсякъде из архитектурния резерват с кола. В Стария град се паркира безогледно. На подхода покрай църквата „Св. Неделя” колите са на два реда и пешеходците няма откъде да минат. И не само там е така.

– Все пак не е ли възможно поне част от резервата да е достъпен за коли?
– Разбрах, че на последното обществено обсъждане за режима на движение в Стария град е било направено предложение да се разшири Хисар капия, за да може да се минава с кола оттам. Това е чудовищен вандализъм!

– В Стария град обаче има доста магазини, които трябва да се зареждат със стока?
– Търговците, които имат магазини или заведения в архитектурния резерват, се оплакват, че трудно зареждат със стока и искат да могат да спират точно пред обектите си. Но в крайна сметка се прави предварителен анализ на риска , когато искаш да правиш бизнес в резерват „Старинен Пловдив“, и е нормално в определени часове да осигури достъп за зареждане на обектите, а за туристите по хотелите има изградени паркинги извън резервата, още повече че хотелите не разполагат със собствени паркинги. Живеещите там пък трябва да имат право на пропуск за влизане в резервата само за един автомобил на домакинство. Чудесно е, ако всяко семейство има по повече от един автомобил, но другите трябва да останат извън Стария трад. Никой не се замисля кой ще пренарежда калдъръма, който с лека ръка се руши при така масовото движение на коли по него. Така не може.

– Жителите заплашиха с протести срещу местната власт, ако затвори Стария град?
– Когато преди време обявиха „Капана” за пешеходна зона, пак имаше протести и твърдения, че бизнесът там ще фалира. Нищо подобно не се случи – кварталът процъфтява и е пълен с хора. Същото ще стане и със Стария град, ако там няма толкова много коли. Така се прави в Европа, така е и във Велико Търново – по чаршията няма автомобили. Но пък има туристи. Време е да свикнем с мисълта, че не може навсякъде да отидем с кола. Това е отговорното отношение към старините.